Dlaczego warto zaprzyjaźnić się ze sztangą podczas ćwiczeń

Dlaczego warto zaprzyjaźnić się ze sztangą podczas ćwiczeń

21 grudnia 2021 Wyłącz przez Fabian

Różnorodne ćwiczenia mogą być wykonywane zarówno z użyciem hantli, jak i sztangi. Na przykład, jeśli siedzisz na ławce, możesz wycisnąć nad głową nie tylko sztangę, ale także hantle. Która opcja jest łatwiejsza i bardziej efektywna? Prawda jest taka, że każdy z nich ma swoje zalety.

Niektóre ćwiczenia z hantlami po prostu nie są w stanie dać Ci takich wrażeń, jakie daje używanie sztangi. Każdy doświadczony zawodnik powie ci, że nie ma nic lepszego niż wyciskanie na ławce, kwintesencja ćwiczeń na mięśnie klatki piersiowej. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że sztanga na hantle nie pozwala na wyciskanie tak dużego ciężaru całkowitego. Na przykład, jeśli możesz wykonać wyciskanie na klatkę piersiową z hantlami o wadze zaledwie 15 kg w każdej ręce, istnieje duża szansa, że możesz wycisnąć sztangę o wadze co najmniej 40 kg. W końcu nie będziesz powstrzymywany przez słabsze ramię, a koordynacja ruchów jednej prostej sztangi będzie o wiele łatwiejsza niż dwóch oddzielnych sztuk.

Wszechstronność pracy ze sztangą

Sztanga jest wszechstronnym sprzętem, może nie tak wszechstronnym jak hantle, ale na pewno bije na głowę maszyny do ćwiczeń siłowych. Maszyny siłowe są przeznaczone do wykonywania jednego lub dwóch ruchów i mają ograniczony zakres ruchu. Sztanga natomiast pozwala na wzmocnienie niemal wszystkich mięśni ciała przy szerszym zakresie oporu. Dodatkowo jest tańszy i zajmuje mniej miejsca niż jakikolwiek sprzęt do domowej siłowni.

Prostota ćwiczeń

Sztanga to obosieczny drążek z ciężarem przymocowanym do każdego końca. Jego obsługa jest prosta i nieskomplikowana, a solidna konstrukcja pozwala na stosowanie większych ciężarów. Ciężarki są zawsze zablokowane (poprzez zaciski) i pozostają stabilne przez cały czas podnoszenia.

Adaptacyjność nawet początkujących osób

Dodawanie ciężarów jest ważnym elementem w rozwoju masy i siły mięśniowej. Kiedy ciało staje się silniejsze, potrzebuje większego oporu w postaci dodatkowego ciężaru, aby robić postępy i zmierzać do celu. Z kolei hantle są często ograniczone pod tym względem i nie pozwalają na “dosięgnięcie uchwytu”.

Najlepszy rozwój siły sportowca

Każdy wie, że ciało najlepiej reaguje na podstawowe ćwiczenia ze wzrostem. Angażują one więcej niż jeden staw i angażują wiele grup mięśniowych. Praktycznie cała baza to drążki o podwójnym zakończeniu, więc sztanga zapewnia wielokrotnie większą moc (w porównaniu do hantli/trenerów) podnoszącemu.

Symetria w pracy

Większość ruchów ze sztangą musi być wykonywana symetrycznie w płaszczyźnie bocznej. Na przykład, ćwiczenia takie jak przysiad, wyciskanie na ławce – w nich obie ręce/nogi muszą wykonywać tę samą czynność. Sztanga zmusza ciało do “zacieśniania” słabych punktów, tak aby podczas ruchów nie dochodziło do różnych przekłamań i błędnych ustawień.