Zalety i wady treningu z wykorzystaniem sztangi

Zalety i wady treningu z wykorzystaniem sztangi

11 grudnia 2021 Wyłącz przez Fabian

W większości przypadków, na samym początku swojej drogi, osoby początkujące często preferują trening ze sztangą i takie podejście jest słuszne. Nasi eksperci, na podstawie swoich doświadczeń, określają następującą listę zalet i wad treningu z tym sprzętem jakim są sztangi – www.marbo-sport.pl.

Wszechstronność

W tym przypadku oznacza to, że sztanga może być używana do budowy wszystkich grup mięśniowych i ma dużą zmienność w praktycznym zastosowaniu;
Prostota. Trening ze sztangą nie wymaga specjalistycznej wiedzy i jest przedstawiony w prostej formie, nawet nowicjusz może opanować technikę ćwiczeń z tym sprzętem.

Zdolność do adaptacji

W tym przypadku zwraca się uwagę na taki czynnik jak progresja obciążeń. W przypadku sztangi możliwe jest stopniowe zwiększanie ciężaru poprzez dodawanie kolejnych ciężarków, takie podejście pozwala kontrolować postępy i zmierzać do sukcesu. Ćwiczenia ze sztangą należą do podstawowych ćwiczeń, angażując kilka grup mięśniowych do efektywnego treningu. Wysokiej jakości rezultaty i przyrost masy mięśniowej są gwarantowane;

Symetria w sprawności ruchowej

Większość ćwiczeń ze sztangą wykonywana jest symetrycznie w płaszczyźnie bocznej, co przyczynia się do równomiernego rozłożenia obciążenia; Zmiany w podłożu hormonalnym. Wiąże się to z przypływem hormonów anabolicznych, które pomagają zwiększyć wydajność i efektywność treningu.

Wydajność ruchów asymetrycznych

Jest to częste zjawisko wśród początkujących sportowców, jest to nieprawidłowy format ćwiczenia, w którym duże obciążenie trafia do jednej z zaangażowanych grup mięśniowych. Może to prowadzić do braku równowagi mięśniowej.

Wyrzut hormonów anabolicznych

Wzrost mięśni sportowca zależy od poziomu stężenia hormonów anabolicznych, w szczególności testosteronu i hormonu wzrostu. Ćwiczenia wielostawowe znacznie bardziej przyczyniają się do ich uwolnienia, w przeciwieństwie do hantli i symulatorów. Dlatego potencjał wzrostu objętościowego z pracy ze sztangą jest znacznie wyższy.

Ryzyko kontuzji

Bezpieczne wykonywanie ruchów wymaga pomocy partnera, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji, które mogą prowadzić do kontuzji;
Ograniczone możliwości poruszania się. W większości przypadków ćwiczenia wykonywane są w formacie ruchu góra-dół, co ogranicza pełne włączenie pracujących grup mięśniowych.

Podsumowanie

Jak widać, trening ze sztangą ma znacznie więcej zalet niż wad. Dlatego nie należy rezygnować z tego niezwykle przydatnego pocisku, za pomocą którego można skutecznie „pompować” zarówno siłę, jak i masę mięśniową.